رشد 59 درصدی درآمد گمرک قزوین

سعید نادری روز چهارشنبه با حضور در استودیو خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین اظهار کرد: گمرک قزوین در حوزه صادرات طی 6 ماهه سال جاری، 416 هزار تن کالا به ارزش 274 میلیون دلار را به کشورهایی از جمله عراق، امارات متحده عربی، هند، افغانستان و ترکیه صادر کرد.

سعید نادری روز چهارشنبه با حضور در استودیو خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین اظهار کرد: گمرک قزوین در حوزه صادرات طی 6 ماهه سال جاری، 416 هزار تن کالا به ارزش 274 میلیون دلار را به کشورهایی از جمله عراق، امارات متحده عربی، هند، افغانستان و ترکیه صادر کرد.

وی به مهمترین کالاهای صادر شده از گمرک قزوین اشاره کرد و یادآور شد: عمده کالاهایی که در حوزه صادرات داشتیم روغن پایه، پودر شوینده، مفتول مسی، میله آهنی و رزین بودند.

نادری ادامه داد: 92 هزار تن کالا به ارزش 576 میلیون دلار کالا نیز طی همین مدت زمان از کشورهای امارات، چین، ترکیه، روسیه و آلمان به گمرک استان قزوین وارد شد که عمده کالاهای وارداتی قطعات منفصله، کمپرسور کولر خودرو، اجزا و قطعات تریلرها، دستگاه های مکانیکی و سایر پلی اترها، ماشین آلات و دستگاه های صنعتی بودند.

به گفته این مسوول، گمرک قزوین از جمله اداراتی است که در حوزه واردات، صادرات، ترانزیت و ورود موقت و مرجوعی کالاها فعال است و در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، مبنی بر جهش تولید و حمایت از تولید داخلی، رسیدگی و حمایت از انبارهای تولیدی را در سرلوحه کاری خود قرار داده است.

وی به نقش بی بدیل تولید در اقتصاد پرداخت و افزود: تلاش گمرک در این است که در شرایط دشوار اقتصادی، از واحدهای تولیدی حمایت لازم را داشته باشد که در همین خصوص تسهیلاتی را در جهت حمایت از واحدهای تولیدی به تولیدکنندگان ارایه می دهد.

مدیرکل گمرک قزوین بیان کرد: یکی از موارد مهمی که در این خصوص وجود دارد بحث پذیرش تعیین ماهیت کالاهای صادراتی است که بر اساس بخشنامه های ابلاغی دفتر صادرات این تسهیلات به صادرکنندگان داده می شود و در مواردی که تولید کننده اقدام به صدور محصول تولیدی خود نماید و میزان عوارض خود را به صورت صحیح اظهار کرده باشد، بر این اساس کالای اظهاری با درخواست اظهار کننده و تمام مجوزهای مربوطه با موافقت مدیریت گمرک صادرات انجام می شود، مشروط بر اینکه کالاهای صاراتی جزو کالاهای مشتقات مایع نفت و گاز نباشد.

نادری به دیگر تسهیلات حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: امکان اظهار کالا از راه دور در هر لحظه از شبانه روز و همچنین امکان حمل کالای صادراتی با کامیون های غیر ترانزیتی و حمل بدون وقفه کالا نیز از جمله تسهیلات حوزه صادرات به شمار می آید.

وی به تسهیلات ارایه شده در حوزه واردات نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز ترخیص 90 درصدی اجزا و قطعات واحدهای تولیدی تا صدور کد رهگیری بانک صورت می گیرد که در کمترین زمان از گمرک ترخیص می شوند و در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرند و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نهادهای تولیدی به صورت ضمانت نامه اخذ می شود.

نادری یادآور شد: استفاده از انبارهای اختصاصی یکی دیگر از تسهیلات دیگر گمرک است که در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد که این سبب کاهش هزینه های واحدتولیدی در خصوص عدم پرداخت هزینه های انبارداری در اماکن گمرکی می شود.

این مسوول، پذیرش سوابق تعیین ماهیت تا 6 ماه و همچنین اخذ ضمانت نامه بانکی برای جبران نقدینگی بابت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده را از دیگر تسهیلات گمرک قزوین به واحدهای تولیدی برشمرد.

وی همچنین به دیگر تسهیلات حوزه واردات کالاها اشاره کرد و گفت: تسهیلات حمل یک سره یکی دیگر از اقدامات مهم گمرک است که کالا بدون تخلیه و دادن هزینه مضاعف از گمرک ترخیص می شود.

نادری تاکید کرد: کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و اجزا و قطعات یدکی خط تولید در اسرع وقت از گمرک ترخیص می شوند و تسهیلات ویژه ای ر ا نیز برای فعالان اقتصادی مجاز داریم.

مدیرکل گمرک قزوین خاطرنشان کرد: پنج واحد انبار در گمرک وجود دارد که طبیعاتا این تعداد برای کالاهای گمرک جوابگو نیست و با توجه به اینکه بیش از 2 هزار تولید کننده در استان صنعتی قزوین وجود دارد، اگر آنها بخواهند کالاهای خود را از کمرک ترخیص کنند، این فضا پاسخگو نیست و باید فضای بزرگتری در اختیار گمرک قرار گیرد.

نظرات

captcha